فرمانده انتظامی شهرستان املش به مناسبت گرامیداشت ” روز خبرنگار ”  پیام تبریک صادر کرد .

متن پیام بدین شرح است :

            “بسم الله الرحمن الرحیم”

” ن و القلم و ما یسطرون “ ” سوگند به قلم و آنچه می نگارد “

۱۷ مرداد ، روز خبرنگار ، یادآور ایثارگری و جهاد تلاشگران عرصه اندیشه و قلم است ، انسان های متفکر و فرهیخته ای که در راه روشنگری و آگاهی بخشی جامعه نقش بی بدیلی دارند و نه فقط با قلم و  تفکر و اندیشه خود سنگربان جبهه جنگ نرم و حافظان ارزشها و اخلاقیات جامعه  بوده  بلکه  حتی جان خود را نیز تقدیم انقلاب و نظام نموده اند
یقینا خبرنگاران تصویرگر زمان خویش هستند زیرا همواره در عمق جامعه زندگی می کنند و سلامت فکری و فرهنگی هر جامعه ای مرهون تلاش های شبانه روزی آنهاست.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه ” روز خبرنگار ” را به تمامی خبرنگاران و اصحاب خستگی ناپذیر رسانه تبریک  عرض میکنم و   موفقیت و سربلندی همه خبرنگاران عزیز را  در رسالت بسیار خطیر خبرنگاری و اطلاع رسانی از خداوند متعال مسئلت می نمایم.

فرمانده انتظامی شهرستان املش



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 164
برچسب ها : پیام تبریک, سرهنگ باقر رجبی ویسرودی, فرمانده انتظامی املش, گرامیداشت ” روز خبرنگار ”,

تاريخ : پنجشنبه 3 شهريور 1401 | 10 بعد از ظهر | نویسنده : معین فرد |

 

سرهنگ باقر رجبی ویسرودی فرمانده انتظامی شهرستان املش در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تجلیل از خبرنگاران شهرستان املش به مناسبت روز خبرنگار گفت ؛ رسانه ها نقش ارزنده ای در آگاهسازی جامعه دارند و یکی از کارکردهای  رسانه ها ارتقای دانش عمومی و آموزش همگانی می باشد که آستفاده از این ظرفیت رسانه ها می تواند ما را در جهت سلامت و امنیت اجتماعی یاری نمایند. چون ریشه اکثریت جرایم و آسیب های اجتماعی در ناآگاهی آسیب دیدگان و قربانیان جرایم است

 

 

سرهنگ رجبی ویسرودی با بیان اهمیت و جایگاه رسانه ها در ارتقای احساس امنیت در جامعه افزود؛ رسانه ها بعنوان  عنصری مهم  و اثرگذار جامعه در فرآیند پیشگیری اجتماعی نقش اساسی دارند.زیرا جامعه پذیر نمودن اعضای جامعه و ترویج و تقویت الگوهای مناسب رفتاری در جامعه از کارکردهای دیگر رسانه هاست که این نقش رسانه ها ارتباط مستقیم با نقش و ماموریت های پلیس دارد

سرهنگ باقر رجبی ویسرودی با تاکید بر اقدامات ایجابی پلیس اشاره کرد؛ هرچه تعامل رسانه ها و اصحاب قلم و خبرنگاران با پلیس نزدیک تر و بیشتر باشد یقینا در تحقق پیشگیری اجتماعی و اثربخشی اقدامات ایجابی پلیس موثرتر خواهد بود و با ذکر مثال و مصداقی  در حوزه پیشگیری از اعتیاد این نقش را به خوبی تشریح کرد گفت؛ از آنجایی که فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درست از عواقب و پیامدهای ناگوار اعتیاد و اجتماعی کردن مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر را از دیگر نقش رسانه هاست

ایشان یکی از راه‌های مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی را آموزش و توانمندسازی آحاد مختلف جامعه دانست و گفت چون اعتیاد پدیده‌ای خانمان‌سوز است که باعث نابودی جامعه از حیث نیروی انسانی، تزلزل خانواده ها و از بین رفتن بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی جامعه می شود. بنابراین توجه به آموزش و آگاه‌سازی آحاد مردم در این زمینه امری بسیار حیاتی است که رسانه ها می توانند سهم مهمی داشته باشند.

بنابراین می‌توان رسانه را یکی از عناصر  اصلی قانون پذیر کردن،  اجتماعی کردن ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در جامعه برشمرد که در تولید و حفظ و بازتولید امنیت بعنوان بازوان قوی فراجا محسوب می شوند و در شهرستان املش همکاری و تعامل اصحاب رسانه با پلیس قابل تقدیر است.در پایان از زحمات خبرنگاران فعال شهرستان با اهدای لوح سپاس و هدیه ای تجلیل بعمل آمد



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 144
برچسب ها : رسانه ها,آگاهسازی جامعه,پیشگیری اجتماعی از جرایم,سرهنگ باقر رجبی ویسرودی,فرمانده انتظامی شهرستان املش ,نشست خبری با اصحاب رسانه,تجلیل از خبرنگاران,

تاريخ : پنجشنبه 3 شهريور 1401 | 10 بعد از ظهر | نویسنده : معین فرد |

        بسم الله الرحمن الرحیم

یقینا تلاش‌های ارزشمند کسانی که به نام پرستار از آنان یاد می کنیم بر کسی پوشیده نیست و در این شرایط  حساس کشور که درگیر بیماری منحوس کرونا هستیم بی تردید وظیفه سنگین تلاشگران عرصه سلامت بویژه پرستاران در فرآیند درمان که با انگیزه الهی ایثار می کنند و با  از خودگذشتگی جان پرتالم بیماران را آرامش و امیدواری می بخشند، خدمتی بزرگ و قابل تحسین است.

اینجانب با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه سلامت، ضمن تقدیر و تشکر از فداکاری کادر درمان، روز میلاد باسعادت بانوی بزرگ اسلام و روز ” پرستار” را که مزین به نام مبارک حضرت زینب (س) است به پرستاران ایثارگر تبریک عرض نموده، سلامتی و توفیق روز افزون شان را‌ از خداوند سبحان  خواستارم و قطعه شعر خودم را با نام ” پرستار ” تقدیم همه پرستاران عزیز ایران زمین می نمایم.

پرستار

روز تکریم پرستار است و بس

آنکه با بیمار همیار است و بس

آنکه در روز و شب دنیای خود

او سراسر فکر بیمار است و بس

هر زمانی درد تورا طاقت برید

چوخطابت با پرستار است و بس

دست آرامش او همچون طبیب

نام او گویا پرستار است و بس

کارش از زینب(س) نشانی می دهد

چونکه او غمخوار بیمار است و بس

باقرا این جمله را بسیار زیبا گفته ای

نام زینب(س) هم پرستار است و بس

قطعه ای از شعر من تقدیم اوست

آنکه نامش چون پرستار است و بس

 نویسنده: سرهنگ با قر رجبی ویسرودی - فرمانده انتظامی شهرستان املش

 



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 396
برچسب ها : سرهنگ با قر رجبی ویسرودی , روز پرستار, شعر, پرستار, فرمانده انتظامی املش,پیام تبریک,تشکر ,

تاريخ : يکشنبه 30 آذر 1399 | 6 قبل از ظهر | نویسنده : معین فرد |

از آنجایی که زندگی اجتماعی انسانها حاصل تعامل و مشارکت آنهاست و فعالیت های مشارکتی پایه و اساس حیات اجتماعی بویژه در جوامع سنتی می باشد که در تعریف مشارکتParticipation) )به‌معنی به‌کار گرفتن منابع شخصی به‌منظور سهیم شدن در یک اقدام جمعی است.[1]یعنی  مشارکت عملی جمعی، آگاهانه و داوطلبانه است که دربردارنده دخالت در امور عمومی و در سطوح مختلف تصمیم‌گیری­های .... تا مساعدت مستقیم به ارضای نیازهای اجتماعی و همچنین دخالت مردم در کارکرد سازمان­هایی است که حیات کاریشان به آن بستگی دارد.[2]با تامل در هدف مشارکت که همفکری، همکاری و تشریک مساعی افراد در جهت بهبود کمیت و کیفیت زندگی در تمامی زمینه‌هاست که در نگاه علمی در این نوشتار از نگاه مکتب جامعه شناسی(کارکردگرایی)به ان پرداخته شده مکتب کارکردگرایی (Functionalism)؛ این مکتب توجه خود را به نقش‌ها و کارکردهایی معطوف می‌دارد که مشارکت افراد یا گروه‌ها در جامعه موجب پدید آمدن آن‌ها می‌شود. از نظر طرفداران این مکتب عملکرد یا فونکسیونی که مشارکت گروه یا طبقه خاصی در جامعه به‌وجود می‌آورد، حائز اهمیت است. زیرا در نتیجه این کارکردها، نظام اجتماعی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و انسجام اجتماعی و وفاق جمعی را پدید آورد. در این مکتب، نقشی که هر جزئی از ساخت اجتماعی در رابطه با کل در نظر گرفته می شود. با بهره گیری از نظریه بالا از آنجایی که زندگی اجتماعی بویژه در گذشته بر مبنای فعالیتهای سنتی استوار بود بیش از هر زمانی نیازمند ایفای نقش اننسانها در فعالیت های گروهی بود بطوری که در روابط اجتماعی پایدار که حتی بصورت سنتی در آمده از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این ایفای نقش شاید تا سالیانی منحصر به فرد یا افراد یا قبیله ای خاصی می شدکه در ادامه بصورت مصداقی پرداخته خواهد شد،

دوشاب پزی یکی از فعالیت هایی است که هم می توان به عنوان یک آیین کهن به آن پرداخت و به آداب و رسوم‌ و شیوه های مشارکت پرداخت که این فعالیت براساس روابط پایدار نهادینه‌شده در جامعه‌ و میزان مشارکت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی ساخت جامعه را حفظ می‌کند و موجب بقا و ادامه حیات آن‌ها می‌شود.

در مکتب کارکردگرایی که توجه خود را به نقش‌ها و کارکردهایی معطوف می‌دارد که مشارکت افراد یا گروه‌ها در جامعه موجب پدید آمدن آن‌ها می‌شود. از نظر طرفداران این مکتب عملکرد یا فونکسیونی که مشارکت گروه یا طبقه خاصی در جامعه به‌وجود می‌آورد، حائز اهمیت است. زیرا در نتیجه این کارکردها، نظام اجتماعی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و انسجام اجتماعی و وفاق جمعی را پدید آورد. در این مکتب، نقشی که هر جزئی از ساخت اجتماعی در رابطه با کل در نظر گرفته می شود و اگر به صورت مصداقی به موضوع مورد بحث ما "مراسم دوشاب پزی " در روستاهای گیلان بپردازیم نشان می دهد که از یک طرف استفاده از فراورده های طبیعی و محصولات طبیعت در جهت برطرف نمودن نیازهای زندگی روزمره و یا ذخیره سازی ان برای روزهای نیاز بوده که این امر در مطالعات و تحقیقات بویژه در منوگرافی ها به روشنی امده است و نشان می دهد که بهره گیری از ظرفیت طبیعت برای حیات و بقا در روستا مبتنی بر ساختار کشاورزی و دامداری بخشی از زندگی سنتی بوده است و در بیشتر مواقع فرآیندهای زندگی بدون مشارکت اطرافیان امکان پذیر نبوده، مثلا در همین مراسم دوشاب پزی که از ساختن کوره مخصوص، تهیه و چیدن خرمالوی جنگلی (اربا به زبان محلی) از روی درخت، حمل آن تا محل پخت و پز ، آب یا شیره گیری ، پخت و پز طولانی مدت آن ، تهیه حجم بالای هیزم و....که یک فرآیند سخت و دشواری است و با توجه به مشغله کاری زیاد زندگی روستایی از توان یک خانواده خارج می باشد.پس می طلبد که این فعالیت بصورت مشارکتی اقدام شود

مشارکتی از این بابت که چند نفر از دو یا چند خانواده در کنار هم قرار گرفته و به صورت دسته جمعی به فراوری این محصول پرداخته و به صورت آگاهانه و داوطلبانه در این امر مشارکت نموده و در پایان هر یک سهم خود را برداشت نموده و برای مصارف خود و یا فروش و معاوضه ان با سایر کالاهای مورد نیاز اقدام می نمایند

اگر حتی به چرایی تولید این محصول اشاره داشته باشیم بد نیست که بدانیم علاوه بر مصرف ان بعنوان بخشی از وعده های غذایی مانند صبحانه ، تهیه حلوا و شیرینی جات خانگی و....در پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها از جمله زردی کودکان ، تنگی نفس و آسم ، جبران کم خونی و...باورهایی وجود دارد که انگیزه تولید ان را مضاعف می کند

اما انچه در یک جمعبندی در این مقاله می توان بیان کرد اینکه این مراسم حاصل روابط پایدار و ساخت اجتماعات سنتی بوده و پایه و اساس ان هم بر مشارکت اجتماعی اقوام و قبایل روستایی بنا نهاده شده است و اگر امروزه هم وجود ان به شکل مختصر دیده می شود رگه های مشارکت اجتماعی که برگرفته از همان عهد کهن است در ان دیده می شود

از طرفی دیگر ایفای نقش افراد در این فعالیت مشارکتی مهم است بطوری که همین اقدام ساده سنتی دارای نقش های تخصصی خویش است مثلا چیدن خرمالو از درخت به خاطر ارتفاع زیاد درخت و نحوه چیدن آن که به زمین هدایت شود کار هرکسی نیست، نحوه شیره گیری آن و حتی نحوه پختن دوشاب که با اندک غفلتی سرریز شده و یا با عدم توازن شعله های آتش طعم آن عوض و تلخ خواهد شد و این بیانگر ایفای نقش های متفاوت در کنار همدیگر است که باعث انجام این امر می شود و کارکرد هرکسی برای رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده جمع است و اگر این کارکردها و ایفای نقش نباشد نتیجه ای در کار نبود و مهمتر اینکه این همه روابط در کنار هم کارکرد دیگری برای جامعه دارد و آن تقویت انسجام و همبستگی اجتماعی در گروههای اجتماعی است که برای حفظ و بقای جامعه ضروری است.

نویسنده: دکتر باقر رجبی ویسرودی

-----------------------------------------------------------------------

منابع؛

[1]. محسنی، منوچهر و جاراللهی، عذرا؛ مشارکت اجتماعی در ایران، تهران، آرون، 1382، ص12.

[2]. جباری، حبیب؛ مشارکت و توسعه اجتماعی، مجموعه مقالات همایش توسعه اجتماعی وزارت کشور، 1378، ص8-7



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 430
برچسب ها : دکتر باقر رجبی ویسرودی, واکاوی دوشاب پزی,مشارکت اجتماعی در فعالیتهای روستایی گیلان از دیدگاه کارکردگرایی,

تاريخ : پنجشنبه 20 آذر 1399 | 6 قبل از ظهر | نویسنده : معین فرد |
 اگرچه در تمام شیوه های تربیتی به توجه کردن و رفع  نیاز فرزندان تاکید شده است اما افراط و تفریط در این امر  می تواند مانند برخی از عوامل اجتمای تاثیر منفی داشته باشد. با اندکی تامل در سبک تربیتی فرزندان در عصر جدید با مسئله ای روبرو هستیم که در قالب توجه بیش از حد فرزتدان و در اختیار قرار دادن بیش از حد متعارف امکانات و فراتر از  تناسب سنی آنان می باشدبطوری که برطرف نمودن تمایلات و خواسته های بیش از اندازه فرزندان منجر به پدیده ای شده که از آن می توان تحت عنوان فرزندسالاری نام برد                                                                                  

در این شیوه تربیتی که معمولا بر مبنای تربیت عاطفی استوار است نه تربیت عقلانی، در برخی مواقع می تواند پیامدهای منفی نیز در برداشته باشد چون در این روش که در بر دارنده نازپروی فرزندان هست موجب کاهش آستانه تحمل و استقامت آنان می گردد.

همچنین این امر باعث می شود که فرزندان به خاطر عدم درک شرایط والدین فقط به دنبال برطرف نمودن نیازهای خود بوده و به دنبال زیاده خواهی و افراط رایی باشند که این امر می تواند موجب طغیان و عصیان در آنها شود و اگر بصورت مستمر تداوم داشته باشد در برخی مواقع باعث ایجاد فاصله و شکاف بین اعضای خانواده می گردد

این شیوه از فرزندپروری یا همان فرزند سالاری می تواند عاملی برای فرار فرزندان از منزل باشد چون با نازپروری و برآورده شدن سریع نیازها ازیک سو آرزویی برای بچه ها در سن و سال خودشان باقی نمی ماند و از سوی دیگر فرزندان هم در برابر شنیدن پاسخ منفی والدین در برابر خواسته هایشان بسیار شکننده هستند.

بنابراین با تامل در این شیوه تربیتی به نظر می رسد پیامدها واثرات مخرب زیادی در بر دارد، پس بعنوان آفتی برای تربیت فرزندان می باشد و می طلبد خانواده ها با تقویت مهارت پروری در خود و آشنایی با شیوه های منطقی و درست تربیت فرزند بتوانند در تربیت نسل های آینده موفق عمل نمایند

نویسنده:  دکتر باقر رجبی ویسرودی جامعه شناس و محقق

منبع: پایگاه رانکو نیوز



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 438
برچسب ها : فرزند سالاری آفتی در تربیت فرزندان,دکتر باقر رجبی ویسرودی جامعه شناس و محقق,

تاريخ : يکشنبه 28 ارديبهشت 1399 | 5 بعد از ظهر | نویسنده : معین فرد |
فرمانده انتظامیاملش به مناسبت روز معلم پیام تبریک صادر کرد، 
متن پیام بدین شرح است :
بی شک پچمداران تعلیم و تربیت با اندیشه بلند خود در شرایط گوناگون با هنرمندی خویش توانسته اند برای پیشرفت و اعتلای سرزمین عزیزمان ایران نقش آفرینی نمایند، بویژه در ایام شیوع ویروس منحوس کرونا، شرایط خاصی را رقم زد اما با همت بلند معلمان دلسوز، آموزش از مسیر دیگری حرکت کرد ،آنان با تلاش صادقانه و بی وقفه خود در تربیت دانش آموزان مسئولیت پذیری را معنا کردند و نوید بخش آینده ای بهتر برای کشور عزیزمان شدند.

آموزش انسان های موفق و تربیت انسان های پاک نیت و توانمند، توفیقی است که نصیب معلمان شده است.

اینجانب ضمن تبریک روز معلم بر تمامی معلمان پرتلاش سرزمین اسلامی ، توفیق روزافزون و سربلندی را برای یکایک معلمان فرهیخته کشورمان را از خدای متعال مسئلت می نمایم .

 

سرهنگ دوم باقر رجبی ویسرودی

فرمانده انتظامی شهرستان املش



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 471
برچسب ها : سرهنگ دوم باقر رجبی ویسرودی,فرمانده انتظامی شهرستان املش,مناسبت روز معلم پیام تبریک صادر کرد, بی شک پرچمداران تعلیم و تربیت ,

تاريخ : پنجشنبه 18 ارديبهشت 1399 | 0 قبل از ظهر | نویسنده : معین فرد |

خشونت پدیده ای که در طول تاریخ همزاد بشری بوده و دارای ابعاد و اشکال گوناگونی چون خشونت خانگی بوده و همیشه به عنوان یک پدیده انسانی، اجتماعی از شرایط و عوامل متفاوتی تاثیرپذیر می باشد

حال این روزها که درگیر ویروس کرونا با یک گستره عظیم جهانی هستیم که شرایط و روابط زندگی اجتماعی را برایمان بغرنج و سخت کرده است ویا به عبارتی ادیبانه تر ” حال ما خراب و حال جامعه ما هم خوب نیست ” و از هر دریچه و زاویه ای در مورد بیماری کرونا خبرهایی را می شنویم و آنچه در مورد ما انسانها بسی خسته کننده تر است محدودیت های زندگی اجتماعی است بویژه محدودیتهایَ در شد آمدی ما در سطح جامعه و یا بعبارتی قرنطینه های خانگی است.

چون ما انسانها معمولا بخشی از وقت خود را در امور جاری روزانه خود در ارتباط و تعامل با دیگران می گذرانیم و این موجب روابط اجتماعی شده و گاهی حتی ایجاد دلبستگی بین ما با دیگران می شود و اما این محدودیت کرونا که این نوع روابط را بهم می ریزد موجب دلتنگی ما برای آن روابط گذشته می گردد که خودبخود آزار دهنده و زمینه ای برای بروز کم حوصلگی هایمان می شود.

شکل دیگری از خشونت های خانگی در ایام قرنطینه کرونا که معمولا به شکل مشاجرات لفظی ظهور پیدا می کند و شاید منجر به بروز حالت های فیزیکی نیز گردد ناشی از حضور مداوم و مستمر افراد در خانه است چون اگرچه در بیشتر جاها گذراندن اوقات فراغت در کنار خانواده و حضور در کانون گرم خانواده موجب ایجاد صمیمیت و استحکام خانواده می گردد، اما حضور پوچگرایانه و بیش از حد نیز موجب بروز تنش می گردد چون در جای دیگر نیز بیان شده که برای کنترل خشم خود از موقعیتی که در ان قرار گرفته اید دور شوید که در این شرایط میسر نیست.

همچنین اضطراب و ترس از آینده خود و جامعه موجب ایجاد فوبیا و هراس در فرد شده که خودش موجب از بین رفتن تعادل افراد در کنترل رفتار خویش و یا تصمیم گیری های غیرمنطقی می گردد که می تواند باعث بروز انواع خشونت بویژه خشونت خانگی گردد و خشونت قربانیانی داشته باشد.

عدم وجود برنامه ریزی و پایین بودن سطح مدارای اجتماعی که همان تاب آوری اجتماعی در سطح جامعه می تواند کاسه صبر انسانها را به انی لبریز کرده و رفتارهای جرقه وار که ناشی از عدم برخورداری از این مهارت است می تواند بر خشونت ها بویژه خشونت خانگی تاثیر گذار باشد.

عدم برخورداری افراد از مهارت حل مسئله و انهم در یک شرایط بحرانی و غیر منتظره ، افراد خود را در برابر مسئله بوجود آمده مستحصل و درمانده جلوه می دهد و اینگونه افراد با گفتگوهای درونی منفی به مسئله نگاه می کنند و به عبارتی عمق فاجعه را می بینند ، خودشان را از حل آن ناتوان می دانند و حتی ان مشکلات را فقط برای خودشان می دانند و به بیانی دیگر می گویند ” هرچه سنگه برای پای لنگه” و….

برخی از خصوصیات فردی و ویژگیهای شخصیتی افراد بگونه ای است که برخی نیاز به فضای خلوت و حتی گوشه گیری و فضای آرام و تنهایی دارند و با وقوع این شرایط چون قاعده و نظم زندگی عادیشان بهم می ریزد خودشان نیز بهم ریخته و رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان می دهند و یا بالعکس برخی فقط با قرارگرفتن در جمع های دوستانه مانوس بوده و حتی اینگونه فضاهای دوستانه را بر کانون گرم خانواده ترجیح می دهند.

اما باید بیان کرد که همواره تهدیداتی برای جوامع انسانی وجود دارد که شرایط عادی زندگی را بر هم زده و حتی مانند این ویروس منحوس نظم جهانی را فرو می ریزد مثل بحران کرونا، سونامی و شاید زلزله و….بنابراین باید به دنبال راهکارهای کاهش اثرات اینگونه بلایا و ناملایمات باشیم که در ادامه به چند مورد اشاره می کنم

ارتقای مهارتهای اجتماعی

بالا بردن سطح آموزش و آگاهی خود و دیگران

یادگیری نحوه برخورد با مسئله و تمرین حل مسئله اجتماعی

بالا بردن آستانه تحمل و پذیرش شرایط دشوار

کسب آگاهی در مورد چگونگی تبدیل این تهدیدات به فرصت

ایجاد سرگرمی های دسته جمعی و ورزشهای خانگی ، مطالعهّ و..‌.‌‌‌‌‌‌.در شرایط بحرانی

ایجاد امید و نشاط درونی در خود و دیگران

یادگیری روشهای کنترل خشم و‌..‌‌‌‌.

نویسنده:  دکتر باقر رجبی ویسرودی جامعه شناس ومحقق

 منبع: سایت جامعه شناسان جوان



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 437
برچسب ها : تاثیر کرونا بر خشونت های خانگی, باقر رجبی ویسرودی جامعه شناس ومحقق,یادگیری روشهای کنترل خشم ,

تاريخ : پنجشنبه 18 ارديبهشت 1399 | 0 قبل از ظهر | نویسنده : معین فرد |

بی شک با شیوع کرونا در سطح کشورهای دنیا و اتخاذ تدابیر و پروتکل های بهداشتی به منظور پیشگیری از دامنه و گستره آن سبک زندگی انسانها نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است و فرهنگ شیوه مراودات و تعاملات اجتماعى نیز تغییر کرده است بطوری که در کشورمان ایران این تغییر به راحتی قابل لمس و محسوس است

مخصوصا اینکه همزمانی شیوع این بیماری با آیین دیرینه چهارشنبه آخرسال ، عید باستانی نوروز همراه بوده، برایمان بسیار قابل درک و تاثیرگذار بوده است.
حال جای تامل است که اگر خدای ناکرده ویروس کرونا برای مدتی طولانی مزاحم جامعه انسانی باشد ما با شکلی از روابط اجتماعی، شیوه های زندگی ، سبکهای معاشرت مواجه خواهیم بود که می توان آن را متاثر از تاثیر کرونا دانست و در قیاس جامعه کنونی می توان از ان بعنوان ویژگی جامعه پساکرونایی صحبت کرد.
چون در وجود استمرار این شرایط ما شاهد تغییرات اساسی در حوزه های مختلف خواهیم بود و رفتارها و کنش های آیندگان با آنچه نسل ما مشاهده و لمس کرده ایم،متفاوت خواهد بود که در ادامه برخی از این تاثیرات را در رفتارها و کنش های نوظهور که از پیامدهای کروناست بویژه مصادیق آن در کشور خودمان بعنوان یک جامعه ایرانی می پردازیم.
از آنجایی که برابر گفته ها و یافته های مجامع پزشکی سرایت این ویروس به ویژه از انسان به انسان و آنهم در حالت های چهره به چهره زیاد است، بنابراین منجر به این می شود که جمع‌هاى دوستانه کوچکتر شود و از صله رحم ها و دید و بازدیدها و دورهمی ها و….کاسته شود. و همچنین حضور افراد جاى خود را به تصاویر و فیلم های مجازى عوض نماید. چون راهکار آن پرهیز از تجمع های انسانی است
با توجه به آنچه در همین بند اخیر گفته شد به جهت کاستن روابط فیس تو فیس(چهره به چهره)در این بخش نیز ما شاهد تحولات عظیمی در حوزه فضای مجازی و تکنولوژی های مرتبط بآن۱پششد تا هم با سرعت هرچه تمام تر و باکیفیت بهتر و هزینه های کمتر نیازهای انسان در ابعاد مختلف برطرف گردد و در اینجا نیاز ضروری و حیاتی به وسایل ارتباط جمعی نوین و اینترنت و شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های مجازی در جامعه پساکرونایی شاهد خواهیم بود.
روابط انسانی ؛ با توجه به نحوه پرورش افراد جامعه ما و شیوه چ تربیتی ما که در بر دارنده ارتباطات عاطفی و نزدیک بین افراد با انسجام و همبستگی های بالایی در بین اقشار و گروهها وجود داشته، بطوری که دوری ها و فاصله ها موجب دلتنگی افراد شده ولی امروزه که به سمت فاصله گرفتن از همدیگر می رود،بنابراین پیامدها و اثرات مخرب آن می تواند موجب افسردگی های مزمن و بیماری های روحی و روانی در جامعه گردد چون دلتنگیهایمان با تلفن و ارتباطات مجازی در حد احوالپرسی و خبر از حیت و ممات همدیگر خلاصه می شود چون امروز دیگر واژه ای تحت عنوان ” فاصله اجتماعی” مد شده است و بر سر زبانهاست.
نظام آموزشی؛ در حوزه آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور نیز باید شاهد دگرگونی باشیم و شاید با تداوم این بیماری منحوس میز و صندلى‌های بسیاری از مراکز آموزشی خالى از حضور فراگیران می گردد و شیوه و سبکهای آموزشی نیز تغییر خواهد کرد و کلاس ها بصورت مجازی و از طریق ویدئو کنفرانس و یا شبکه های اجتماعی مثل “شاد” و… انجام خواهد شد که در اینجا نیز میزان بهره مندی و دسترسی افراد به دنیای اینترنتی روایت دیگری از آینده آموزش علم و دانش برجای می گذارد و یکی از مهمترین وظایف دولت ها در این حوزه، معطوف به این امر می شود که اموزشگاهها و مراکز آموزشی را باید به ابزار و تکنولوژی مربوط به فناوری روز تجهیز کنند تا دانش بتواند سیر مجازی را بپیماید و موضوع دیگری باید اتفاق بیفتد افزایش سواد رسانه ای در جامعه است چون انسانها به ناچار برای دانستن، یادگیری،خرید یا سرگرمی ناچارند در این فضا سیر کنند.
در حوزه فرهنگی؛ آیین ها، باورها ، خرده فرهنگ و مناسک های زیادی در جوامعی مثل ایران که از قدمت دیرینه برخوردارند وجود دارد بطوری جشن چهارشنبه سوری و دورهم جمع شدن و از روی آتش پریدن و شادی کردن و یا آراستن سفره هفت سین عید و در کنار هم بودن از افتخارات آیین کهن ما ایرانیان بود که در تداوم آن دیدو بازدیدهای عیدانه به مدت حداقل سیزده روز ( تا روز سیزده بدر) بود ولی با قرنطینه های خانگی و هراس از مخاطرات حوزه سلامت ما را به سمت جدایی و روابط رسمی سوق می دهد بطوری که عزیزترین افرادی را که دوستشان داریم به خاطر سلامتشان زیاد با آنها ارتباط گیری نمی کنیم و به دنبال تحقق فاصله اجتماعی هستیم که ناخودآگاه بر روابط اجتماعی در آینده تاثیر می گذارد و شکل تعاملات اجتماعی را عوض می کند.
در حوزه اقتصادی ؛ یقینا در کوتاه مدت با شیوع گسترده آن برخی از مشاغل یقینا با خانه نشینی ها با چالش مواجه شده اند. بیکاری و تبعات آن و ورشکستگی کارگاهها و مراکز تولی

دی و … در حالت رکود مانده اند.چون فعالیت های اقتصادی با رکود مواجه شده و تجارتها ابتر ، مرزها بر روی انسانها و کالاها و مواد اولیه در سطح جهانی مسدود شده و بهای نفت و سهام و بورس به حداقل رسیده است و همه درگیرودار و دست وپنجه کردن با ویروس کرونا هستند تا زنده بمانند و جامعه را از مرگ نجات دهند. قدرت خرید خیلی از افراد به حداقل رسیده ، برخی از فعالان حوزه کسب و کار ایام سختی را سپری می کنند و کارگران روزمزد و دستفروشان و مشاغل خرده پا و ….در وضعیت ناپایداری به سرمی برند و گاها نگران تامین مایحتاج روزانه خود هستند و یا اینکه مفاهیمی چون توسعه ، نرخ رشد و تولید جوامع را با چالش اساسی مواجه کرده است.
البته همچنین از طرفی نیز به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی شاید به صورت موقتی موجبات تقویت برخی از مشاغل از جمله دادوستدهای اینترنتی و بازار فروشگاههای بزرگ که توانمندی و ظرفیت های خدمات رسانی بالایی برای مشتریان خود را داشته،فراهم نموده، فروشگاهها و هایپرهایی که توانایی چون از فروش اینترنتی، ارسال اقلام خریداری شده با بسته بندی های بهداشتی به درب منازل و…. را دارند

همچنین در حوزه جمعیت شناسی و زیست محیطی می توان به مواردی اشاره کرد از جمله کاهش میزان امید به زندگی ، وضعیت حال و آینده سطح بهداشت عمومی در کشورها ، میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری و پیامدهای آن که تاکنون در جهان بالغ یر یک میلیون نفر رسیده است. پایین آمدن نشاط اجتماعی ،تاثیر مسقیم و غیر مستقیم آن بر نرخ ازدواج و زاد و ولد و ….را می توان از ویژگی های این جامعه در عصر کرونایی بیان کرد. در بحث مسائل زیست محیطی در چندین ابعاد( از طرفی اثرات مواد شیمیایی متعدد گندزدایی و دفاع بیولوژیک و تاثیر آن بر حیات بشری و جانوری در حال و آینده و از طرف دیگر تاثیر مثبت زیست محیطی کاهش آلاینده ها به خاطر محدودیت ها و کاهش تردد خودروها ، کاهش پسماندها و گازهای گلخانه ای و آلایندهای ناشی از کارخانجات وصنایع …که در حالت تعلیق درآمده اند موضوعاتی است که بعنوان پیامدهای این بیماری در جامعه پساکرونایی قابل بررسی است.

نویسنده : دکتر باقر رجبی ویسرودی- محقق و جامعه شناس

منبع: پایگاه خبری رانکونیوز



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 449
برچسب ها : دکتر باقر رجبی ویسرودی, محقق و جامعه شناس, ویژگی های جامعه پساکرونایی,پیامدهای این بیماری در جامعه پساکرونایی ,

تاريخ : سه شنبه 19 فروردين 1399 | 0 قبل از ظهر | نویسنده : معین فرد |

بسمالله الرحمن الرحيم

(ان ا... يامركم ان تودوا الامانات الي اهلها)

( همانا خدا شما را امر مي كند كه امانت ها را به اهلش برگردانيد)

 

 

سرورگرامي و برادر ارزشي:  

جناب سرهنگ باقر رجبی ویسرودی

سلام عليكم:

انتصاب در نظام شايسته سالار ديني مفهومي فراتر از ساير نظام ها داشته و نشانگر اكتساب شرايط تخصصي، علمي، اخلاقي و نمايانگر دستيابي به موازين و معيارهاي اعتقادي در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران مي باشد كه با ساير نظام ها در جهان تفاوت دارد. بدون شك مدال زرين خدمت و مسئوليت برازنده و زينت بخش سينه مردان بزرگي است كه دلهاي آنها آكنده از عشق به خدمت گزاري مي باشد.  مع الوصف انتصاب بجا و شاسيته حضرت عالي را به سمت  فرمانده انتظامی شهرستان املش تبريك و تهنيت عرض مي نمايم و توفيقات عاليه روز افزون در ظل توجهات حضرت بقيه ا... الاعظم (عج) و رهبري داهيانه حضرت امام خامنه اي (مدظله العالي) براي شما و خانواده محترم از درگاه ايزد منان مسئلت مي نمايیم.

                                                                                                                                                                                                                   ومن الله توفیق  

                     



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 512
برچسب ها : انتصاب, باقر, ویسرودی, رجبی, شهرستان املش, فرمانده انتظامی, سرهنگ,

تاريخ : سه شنبه 22 بهمن 1398 | 2 قبل از ظهر | نویسنده : معین فرد |

کودکان حق دارند در دنیای کودکانه خود کودکی کنند

اگرچه خانواده نخستین کانونی است که ارزش ها و آرزوهای یک کودک در آن شکل می گیرد، اما والدین باید بدانند که در این محیط کودکان حق دارند در لحظه حال که زمان کودکی آنهاست زندگی کنند و لذت ببرند. این روزها  وقتی که پای صحبت هر پدر و مادری می نشینیم صحبت از کلاسهای متنوعی است که برای فرزندش درنظر گرفته است مثل کلاسهای موسیقی، تقویتی ، زبان و ... آنقدر کلاس که این کودک دیگر فرصت بچگی کردن برایش باقی نمی ماند. فرصتی که حق اوست و این فرصتی است که هرگز برای او تکرار نمی شود، جالب است که بدانید دنیای کودکان بدون بچگی چیز بزرگی را کم دارد و درست مانند  یک شکل هندسی تعریف شده که قسمت بزرگی از آن را مثل سیبی گاز زده باشند.درست است که ما در این میان باید به فکر آینده آنها باشیم وآنها فردایشان را باید از همین امروز بسازند، اما باور داشته باشید که تمام فرصت بچه ها را با این کلاس های گوناگون نابود می کنیم.آنها به محض رسیدن به خانه فقط باید استراحت کنند که این انباشته  شدن خستگی هایشان گاهاً باعث می شود که بصورت یک ناهنجاری بروز کند. در جامعه امروزی فضایی ایجاد شده که زندگی کودکان در کشاکش اعداد و ارقام و رقابت های دنیای ما آدم های بزرگ می گذرد. اما سفارش من این است که بگذارید تنفس کنند و بگذراید شادی را تجربه کنند و اطمینان داشته باشید که موفقیت در کنار شادی و سلامت روح اتفاق می افتد. این کودکی کردن یا شادی و بازی کردن همان است که قرار است فردا کودک درونش را رقم بزند. خیلی از ما با بی توجهی والدین یا حتی خودمان، اجازه بالندگی به این کودک همراه را نداده ایم. پس باور داشته باشید این کودک به خواب و استراحت بیشتر، فرصت بیشتر برای بازی و فراغت و زمانی برای خلوت و تنهایی نیاز دارد. بچگی کردن می تواند زندگی آنها را دگرگون و به آنها کمک کند تا شاداب و با نشاط به سوی کمال حقیقی و هدف آفرینش حرکت کنند. ما باید بدانیم که کودک را نمی شود الزاما منطقی بار آورد و منطق زمانه را در او تلقین کرد. کودکان در سنین مختلف در عوالم متفاوتی زندگی می کنند، اول باید دنیای کودکانه را شناخت و بعد براساس درجات و رشد هوشی آنها یک برنامه ریزی علمی برای منطقی کردن آنها در نظر گرفت. صاحب نظران معتقدند که مربی نیز نباید دوره کودکی را از کودکان بگیرد و به اصطلاح کودک باید کودکی کند و دوره کودکی اش را بگذراند، مربی نباید از آنها توقع داشته باشد که خیلی زود و بی مورد به آدم های عاقل و بالغ تبدیل شوند. کودکان نیاز به تخیل دارند و تخیل در کودک بسیار طبیعی است . پس مربی باید به امکانات روحی و دنیای ذهنی کودک توجه کند وبه مرور آنها را آگاه و منطق رایج زمانه را بدون اینکه جنبه تحمیلی بیابد در آنها ایجاد و اسباب رشد ذهنی کودکان را فراهم کند.(مجتهدی به نقل از مهر نیوز) بازی کودکان باعث تقویت رشد هوشی کودکان  شده و حافظه، دقت و چالاکی آنها را بالا می برد بازی راه را برای مراوده ها و دوستی بچه ها با همسالان خود باز می کند تا بچه ها کم کم خود را عضوی از یک گروه تلقی کرده و رفتارهای اجتماعی را بیاموزند و روانشناسان معتقدند بازی جزء لاینفک زندگی دوران کودکی است و اهمیت بسزایی در رشد و پرورش فکری کودکان دارد. بازی کودکانه ضمن اینکه تاثیر زیاد در رشد شخصیت فرد دارد به کودک کمک می کند تا آمادگی جسمی و روحی لازم را برای مقابله با مشکلات، ارضای حس کنجکاوی، پذیرش نقش ها و مسئولیت های احتمالی آینده کسب نماید. رابرت وایت در مورد بازی کودکان  می گوید "ساعات زیادی را که کودکان صرف بازی می کنند، نمی توان به هیچ وجه تلف شده تلقی کرد اگر چه بازی ممکن است شادی بخش باشد ولی در دوران کودکی یک کار جدی است. پس بدون تردید بازی بهترین شکل فعالیت طبیعی هر کودک است".پس بگذاریم کودکان، در دوران کودکی در دنیای کودکانه خود، کودکی کنند. در پایان تاکید می کنم که فرزندان ما واقعا فقط فرزند هستند نه بزرگانی کوچک. پس اجازه بدهیم از کودکیشان لذت ببرند، ما نباید انتظار داشته باشیم که براساس رویاهایمان زندگی کنند، مشکلات ما را درک کنند و یا به جای اینکه با دوستانشان بگردند وقت با ارزش خود را صرف بزرگسالان کنند. جهان پیرامون ما از چشم یک کودک متفاوت تر از یک بزرگسال به نظر می رسد در حقیقت کودکان در دنیای کوچک خود زندگی می کنند، آنها معمولاً نمی توانند همانند بزرگسالان به زندگی واکنش نشان دهند به این دلیل که کودکان تجربه زندگی به اندازه ما را ندارند. 

گردآورنده: باقر رجبی ویسرودی کارشناسي ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعي ​و دانشجوی دکتری علوم اجتماعی و مسائل اجتماعی ایران



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 490
برچسب ها : باقر رجبی ویسرودی کارشناسي ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعي ​و دانشجوی دکتری علوم اجتماعی و مسائل اجتماعی ایران کودکان حق دارند در دنیای کودکانه خود کودکی کنند,

تاريخ : دوشنبه 20 شهريور 1396 | 6 بعد از ظهر | نویسنده : معین فرد |